Розробки уроків

Тема. Луки рідного краю
Мета: розширити знання учнів про «довкілля луків», 
           вчити спостерігати, аналізувати, робити висновки
           виховувати почуття прекрасного, бажання 
           допомагати і оберігати природу.
Обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням тварин луків
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Хвилинка спостережень
·         Який сьогодні день?
·         Яке число?
·         Який місяць?
·         Яка температура повітря?
·         Яке сьогодні небо?
·         Чи були опади, коли ви йшли до школи?
·         Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев чи є вітер?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Інтегрований метод «Мозкова атака».
- Де розташовані луки? (На берегах річок та озер, серед лісу на галявинах. Луки утворюються на місці вирубаних лісів).
- Чи однаковий вигляд мають луки у різні пори року? Чому? У яку пору року луки найкращі? (Влітку. Це різнокольоровий килим).
Вчитель. Рожевим цвіте – конюшина,
                 Білим – ромашка,
                 Синім – волошки,
                 Червоним – маки.
-  Чи однакові рослини і тварини луків, лісів, водойм?  (Ні, не однакові).
-  Від чого це залежить? (Від погоди, типів ґрунтів, наявності води у повітрі, ґрунті).
- Як ви розумієте такий вислів: «Кожен кулик своє болото хвалить?»
- Яких мешканців луків ви запам’ятали?
- З якими рослинами познайомилися?
 2. Повідомлення вчителя.
       Я також хочу познайомити вас з конюшиною. Це багаторічна рослина з дрібними рожевими квітами, які зібрані у пишні голівки. Листки трійчасті. Увечері вони складаються. Запилюють конюшину лише джмелі.
Відгадайте загадку:
Під землею риє хід
Сліпий та спритний чорний …    (Кріт)
Розгляньте ілюстрацію.
       Все життя кроти живуть під землею. Трапляються лише сліди його роботи – купи ґрунту, які кріт виштовхує на поверхню, риючи підземні ходи в пошуках їжі. Живиться кріт дощовими черв’яками, комахами, їх личинками, слимаками. Хутро крота коротке, густе і гладке. Очі дуже маленькі і сховані під шкірою, щоб не засипалися землею. Бачить він погано, але зір йому під землею не потрібний. Розшукувати їжу йому допомагає добрий нюх.
         Кротовиння дуже хороша земля для пересадки кімнатних квітів.
ІV. Фізкультхвилинка
У. Повідомлення теми і мети уроку
-         А чи є луки в нашій місцевості?
-         А де вони знаходяться?
-         А як називається наша річка?
УІ. Повідомлення нових знань
     
1.     Робота з картками
Ø Перший ряд – рослини луків.
Ø  Другий ряд – тварини луків.
2.     Значення  луків у житті людей
         Як людина використовує луки?
        (Як пасовище для свійських тварин. Заготовляють на зиму сіно. У кінці червня починається сінокіс.
        Лугові квіти є медоносними, тому туди привозять вулики. Мед, зібраний бджолами із квітів на луках, смачний і має цілющі властивості).
        Постійне випасання худоби, заготівля сіна і квітучих рослин призводить до зменшення рослинності на луках. Тому люди повинні постійно піклуватися про них, підсіювати насіння цінних трав, удобрювати ґрунтів, охороняти рідкісні рослини.
І. Робота за підручником
1.     Читання статті. Так як люди використовують луки?
2.     А як у нас використовують луки? Чи все правильно роблять дорослі? Щоб ви зробили?
ІІ. Підсумок уроку
         Створення малюнків на тему: «Яким я хочу бачити довкілля рідних луків».
ІХ. Домашнє завдання: ст.113 – 115, відповіді на запитання.

**************************************************


Тема. Навколишнє середовище
 Мета: Ознайомити учнів із значенням навколишнього середовища для здоров′я людини. Виховувати відповідальне і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: серія малюнків  «Негативний вплив людини на
природу», «Як природа лікує», кросворд, прислів′я про природу.

Хід уроку
1. Актуалізація знань учнів та повідомлення теми уроку
    Коли ви можете сказати, що ви здорові?
    Чи знаєте ви, що таке здоров′я?
    − Що шкодить здоров′ю людини?
    − Що може стати причиною захворювань?
         На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємось, як навколишнє середовище впливає на стан здоров′я людини і яких правил особистої гігієни треба дотримуватись, щоб не захворіти.
2. Бесіда з елементами розповіді про значення природи у житті людини та вплив навколишнього середовища на її здоров′я
         Людина – частина живої природи, яка живе серед природи і бере з неї все необхідне для життя: повітря, воду, продукти харчування, корисні копалини.
ü     Для чого це все потрібно людині?

ü     Чи зможе вона жити, якщо хоча б щось зникне?

ü     До чого призвело « підкорення» природи людиною?

         «Підкорення» природи призвело до забруднення повітря і води, руйнування ґрунтів, загибелі лісів, зникнення багатьох видів рослин і тварин. І люди зрозуміли, що вони зв′язані з оточуючою природою і залежать від неї. Якщо вони доведуть природу до загибелі, то й самі не зможуть жити.

·        Як впливає на людей забруднення повітря, води, ґрунту?

          Рослини і тварини дуже гостро реагують на забруднення середовища. Кількість їх зменшується, а деякі і зовсім гинуть. Люди, які живуть у забруднених місцях, хворіють. Тепер «хвороба» природи загрожує здоров′ю людини. Щоб бути здоровою, людина повинна пити чисту воду, дихати чистим повітрям, харчуватися якісними продуктами.

         Але часто повітря, вода та земля забруднюються отруйними речовинами. Їх викидають у середовище заводи, фабрики та автомобілі. Навіть їжа може бути забрудненою, якщо рослини обробляти хімікатами, а тварин годувати забрудненими кормами чи поїти забрудненою водою. Через це у людей виникають різні хвороби. Якщо у питній воді забагато чи мало солей, це може стати причиною появи каменів у нирках, зуби стануть крихкими. Якщо в організм потрапляють радіоактивні речовини, отрутохімікати, людина може захворіти на рак. Такі хвороби називають «екологічними», тому що вони пов′язані із забрудненням природи.

           Найбільшої біди принесла людям аварія на Чорнобильській АЕС, після якої різко збільшилась кількість хворих на рак різних органів та інших недуг, пов′язаних із зниженням імунітету.

·   Отже, що потрібно робити, щоб природа « не хворіла»?

3. Розгадування кросворду «Природа і наше здоров′я».

          Хоч природа і сама «хворіє» від людського впливу та, не зважаючи на це, є чудовим лікарем для всіх людей. Якщо хочете в цьому впевнитись, спробуйте розгадати кросворд.

4. Бесіда про лікувальні властивості природи
·   Отже, за допомогою яких складових природа дбає про наше здоров′я? (Вода, повітря, сонце, лікарські рослини, овочі, фрукти).

·   Як вода, повітря та сонце вміють лікувати людину?

5. Робота над прислів′ями про здоров′я

·   Поясніть, як ви розумієте такі прислів′я:

Ø     Без здоров′я немає щастя.

Ø     Бережи одяг знову, а здоров′я змолоду.

Ø     Вартість здоров′я знає лише той, хто його втратив.

·   Які ще прислів′я та приказки про здоров′я знаєте ви?

6.  Підсумок уроку

           Для того, щоб бути здоровим і ніколи не хворіти, ми всі повинні пам′ятати, що природа − наш найкращий друг і найдосвідченіший лікар. Але і нам треба берегти її і щоденно піклуватись про її «здоров′я».





Прислів′я та приказки про здоров′я

1)     Доки здоров′я служить, то людина не тужить.

2)     Було б здоров′я, а все інше наживемо.

3)     Здоров′я – всьому голова.

4)     Глянь на вигляд і про здоров′я не питай.

5)     Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють.

6)     Здоровому все на здоров′я йде.

7)     Здоров′я – найдорожчий скарб.

8)     Хворому і мед гіркий.

9)     Здоровий злидар щасливіший від хворого багача.

10)                        Здоров′я – всьому голова.



Немає коментарів:

Дописати коментар